Kemeling bouwt een Westlander-sloep

Update VI - Voorbereiden van de bouw

Nu het ontwerp is geoptimaliseerd door de bevindingen uit het teststuk, kunnen de onderdelen eruit gehaald worden. Veel onderdelen van de sloep moeten gefreesd worden en dat voorbereiden gebeurt digitaal. Deels in SolidWorks en deels in AutoCAD. De bouw zal starten met de spanten die door verbindingsstrippen op de juiste afstand worden gehouden. Dit zal op een frame worden opgebouwd die de buitenvorm (ronding) van de sloep heeft. Dit frame wordt gebouwd door staalboer Gijs Knoll en zal de basis zijn tijdens de productie van de sloep.

Update V - Teststuk

We konden niet wachten en hebben alvast een stukje van de Westlander-sloep gebouwd! Het is een doorsnede van het middensegment. Niet alleen is dit goed om de constructie te testen, ook wordt zichtbaar hoeveel ruimte je hebt voor je lasapparaat, wat de bouwvolgorde moet zijn en hoe de onderdelen exact in elkaar moeten vallen zodat er secuur en vlot gebouwd kan worden. 

 

Update IV - Digitale ontwerp

Nu de wensen voor de invulling duidelijk zijn, is de volgende stap het benaderen van deskundigen. Zij kunnen tips geven over goede lengte-breedte verhoudingen, wendbaarheid en aandrijving. Hiervoor zijn 2 experts benaderd (namen en achtergrond noemen?). Dankzij hun input kan het 3D tekenwerk beginnen. Natuurlijk is het bouwen uit HDPE de expertise van Kemeling zelf. Dus wat betreft de dikte van de onderdelen en hoeveelheid spanten is de kennis al in huis! Aanschouw het computermodel: 

Update III - Het ontwerpvoorstel

Welk ontwerp gaat het worden?

Iedereen denkt mee over het ontwerp
De drie concepten uit de vorige update zijn door Kordaat gepresenteerd aan het Kemeling team. Na deze presentatie gaven zij feedback over de concepten. Hier kwamen veel handige opmerkingen en tips uit. Uit de berichten op social media bleek al snel dat de traditionele Westlander de voorkeur heeft bij de meeste mensen. Kordaat heeft een ontwerpvoorstel gemaakt waarin alle feedback na de presentatie is verwerkt. Ieders wensen zijn in het aangepaste ontwerp verwerkt. De sloep zal op basis van deze tekening verder voorbereid worden voor de productie.


Kenmerken van het aangepaste ontwerp

  • De picknicktafel voorin is in hoogte verstelbaar zodat er een groot liggedeelte ontstaat
  • Verhoogde zithoek achterin zodat de bestuurder over het voordek uit kijkt
  • Roer is inklapbaar waardoor deze de passagiers niet in de weg zit
  • Elektrische aandrijving en daarmee een duurzame keuze
  • Boegschroef voor optimaal gebruikersgemak
  • Koelruimte voor levensmiddelen en (fris)drank
  • Royale opbergruimte


Aangepast ontwerp na de feedback van iedereen

 

Update II - Verkenning en eerste schetsen

Aan de slag! 

In de vorige update was te lezen hoe het idee voor de bouw van een sloep is ontstaan en waarom Kemeling deze stap gaat zetten. In deze post lichten we de eerste ideeën uit.

Starten met het ontwerpen
Want het is natuurlijk een leuk idee, zo’n boot bouwen, maar waar begin je? Om het ontwerp een kickstart te geven is Kemeling de samenwerking aangegaan met Kordaat Product Design, een jong en innovatief product-ontwerpbureau uit Den Haag. Kemeling vindt het belangrijk dat de sloep van HDPE wordt gemaakt, elektrisch aangedreven is en plaats biedt aan ongeveer 8 personen. Er is aan de hand van collages een richting bepaald voor de uitstraling van de boot. Kordaat heeft dit uitgewerkt tot drie uiteenlopende ontwerp-richtingen. Het team van Kemeling zal vervolgens bepalen welke aspecten er uiteindelijk in het eindontwerp zullen komen. Welke ontwerp-richting vind jij het mooist? We zijn benieuwd naar je advies!

Ideeschetsen voor de hoofdvorm van onze sloep

Eigenschappen van de verschillende ontwerpen
1. Elegante gondel

  • In hoogte verstelbaar zonnedek
  • Hoogteverschil in de vloer
  • Voetendek achter

2. Ware Westlander

  • Iconische hoofdvorm
  • Tafels halverwege met ingebouwde koelkast

3. Blokboot

  • Uitschuifbaar zonnedek
  • Uitstraling van kunststofplaten

 

Update I. Een nieuw jaar, een nieuwe uitdaging!
Met het nieuwe jaar voor de deur heeft het team van Kemeling besloten dat het tijd is voor een nieuwe uitdaging.

Een project met drie doelen:
1. Laten zien wat er mogelijk is met de kunststof HDPE 
2. De passie van team Kemeling voor kunststof overbrengen naar de buitenwereld.
3. Het uiterste opzoeken van HDPE en alle gezamelijke productiekennis gebruiken. Ook van onze machines.

De keuze was snel gemaakt: Kemeling gaat in 2018 een Westlander-sloep bouwen, gebaseerd op een Westlander. Want wat is er nu mooier dan een boot van HDPE in de stijl van de originele Westlander waar het hele team gebruik van kan maken? Juist; helemaal niets. De bedoeling is dat het Kemeling team deze zomer start met de bouw van de sloep. Tot die tijd zullen wij regelmatig updates plaatsen over de voortgang van het project. Dus, stay tuned!

Geschiedenis van de Westlander
De originele Westlander is gemaakt van hout en werd gebruikt voor het vervoeren van tuinbouwproducten naar de veiling. Aanvankelijk werden deze boten met houten ‘peddels’ vanaf de kade voortgeduwd door paarden of met de hand. Vanaf 1880 werden de boten ook uit staal gemaakt en later, begin 20e eeuw, werden de boten voorzien van een motor. Als gevolg van de crisis werd in 1932 de laatste originele Westlander gebouwd. In de jaren ‘70 werd er weer gestart met de bouw van de iconische boot, weliswaar enkel nog voor recreatieve doeleinden. Dit jaar gaat Kemeling Kunststoffen de uitdaging aan om met hun expertise deze iconische Westlandse boot nieuw leven in te blazen!


heeft u ook een innovatief idee en wilt weten wat Kemeling voor u kan betekenen?

Laat hier uw gegevens achter en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op.